Stévie

Stevia rebaudiana je rostlina pocházející z Jižní Ameriky, resp. z Paraguaye, kde se jí přezdívá "sladký list". Na našem trhu se s ní setkáte zejména jako s jednou z přírodních náhražek cukru. Na instagramu jsem dostala na stévii a její bezpečnost dotaz, téma je však poměrně komplexní, a proto jsem se rozhodla sepsat Vám o stévii článek.

Listy stévie totiž obsahují steviol-glykosidy, což jsou látky, které jsou zodpovědné za jejich sladkou chuť. Nejznámější je tzv. rebaudiosid A (ve zkr. Reb-A). Reb-A je více jak 200 krát sladší než klasický stolní cukr. Narozdíl od cukru však stévie neobsahuje žádné kalorie.

Jistě si ale mnoho z Vás položí otázku, proč tedy tento zázrak ve velkém nepoužíváme namísto cukru, musí v tom být přeci háček...nebo ne? Je používání stévie bezpečné? Pokud jí sníte více, než je doporučeno, můžete čekat nějaké nežádoucí účinky? Přinese Vám její konzumace kromě méně kalorií i nějaká pozitiva? V dnešním článku se Vám tyto otázky (a další) pokusím zodpovědět.

Zdroj obrázku: techexplorist.com


Obecně jsou steviol-glykosidy považované za bezpečné. Výzkumy se však vždy zaměřovaly na zkoumání extraktu ze stévie, nikoliv na nečištěnou formu či celé listy. Proto se v potravinářství užívá nejvíce čistá forma sladidla.


Listy stévie i jejich extrakt mají sladkou chuť s nádechem lékořice, při polknutí můžete cítit typicky nahořklou pachuť. Ač někteří chuť stévie vyhledávají, pro jiné je právě její chuť jedním z faktorů, proč ji nekonzumují a volí jiná sladila. Ze stejného důvodu ji ve velkém nepoužívá ani potravinářský průmysl.


Sladidlo ze stévie je vysoce zpracovaný, čištěný produkt, jehož hlavní složkou je výše zmiňovaný Reb-A (extrakt). Složení sladidla se může lišit dle výrobce a formy - stévii zakoupíte buď tekutou, ve formě tablet či třeba prášku. Někdy můžete narazit i na směs stévie a maltodextrinu či jiných sladidel.


V čajových směsí jsou k vidění celé/drcené sušené listy stévie, vyrobit z nich můžete i koncentrovaný sirup svařením s vodou (recept na konci článku!).


Pojďme se nyní podívat na kalorickou hodnotu stévie. Jedna lžička stéviového prášku (0,5 gramů) obsahuje naprosto minimální množství sacharidů, tuku, bílkovin či jiných látek. Je tedy skvělým pomocníkem, pokud si nechcete odepřít sladkou chuť a zároveň omezit kalorie. Sladivost stévie je 200 krát vyšší než u cukru, každý by si však měl vyzkoušet, jaké množství stévie-sladidla mu vyhovuje.


Stévii ve formě prášku či drobných krystalků lze použít jako běžnou náhradu cukru. Pokud ji ale používáte namísto cukru při pečení, dbejte na to, aby teplota nepřesáhla 200 °C, a ponižte množství oproti původnímu receptu minimálně o polovinu. Počítejte však, že typická chuť stévie bude o to více výraznější.


Použití stévie:

  • nápoje, čaj, káva (ochucovadlo, např. slazené vody, minerálky)

  • ochucené cereálie, vločky

  • smoothie

  • jogurty

  • dezerty

  • omáčky

  • polévky

  • salátové dresinky apod.


Stévie má řadu pozitivních účinků na zdraví. Kromě toho, že neobsahuje kalorie, a tudíž může napomoct se snižováním váhy, udržuje i delší pocit nasycení po jídle. Rovněž pomáhá stévie s udržováním normální hladiny glykémie (bylo pozorováno, že snižuje množství inzulínu a glukózy v krvi). Podobně napomáhá extrakt ze stévie snižovat hladinu cholesterolu v krvi, resp. může snižovat hladinu LDL a triglyceridů (TAG) a to bez vedlejších účinků. Avšak je nutno zmínit, že se ve studiích sledovala pravidelná konzumace stévie, nikoliv použití "jednou za čas", je tedy otázkou, zda by měla v takovém případě stévie takový pozitivní přínos. Výzkum však nelení a možná se zanedlouho dočkáme i výsledků spojující benefitní účinek stévie proti růstu nádorových buněk.


Používání stévie však má i svá úskalí. Ač může snížit glykémii či cholesterol, může také působit negativně (ve velkých dávkách) v kombinaci s léky, především s těmi na cukrovku či na krevní tlak. Pokud použijete sladidlo, které kromě stévie obsahuje např. maltodextrin, a máte diabetes (maltodextrin či cukerné alkoholy obsahují energii), je nutno spočítat si, kolik sacharidů za den celkem přijmete. Stévie je rovněž jedním ze sladidel, které může ovlivňovat Váš mikrobiom, tedy může působit negativně na střevní bakterie. Stévie je močopudná, je dobré ji zapít dostatečným množstvím vody. Je vždy důležité používat selský rozum a používat stévii občas a ne v nadměrných dávkách.


Pokud použijete čistý extrakt ze stévie (obsah alespoň 95 % steviol-glykosidů), nemusíte se bát nadýmání či průjmů. Pozor však na kombinaci s jinými sladidly (maltodextrin, sacharin, aspartam apod.), které tyto nežádoucí jevy mohou vyvolat, pokud jich hodně sníte.


Jelikož listy stévie neprošly stejným testováním jako extrakt, jejich konzumace tedy není doporučena, pokud jste těhotná. Listy stévie totiž obsahují i jiné látky, jejichž účinek v těhotenství nebyl zcela objasněn. Chcete-li si stévii dopřát i s miminkem na cestě, zvolte raději bezpečnější variantu a používejte čistý extrakt v malých dávkách.


Bezpečná dávka steviol-glykosidů (ADI) jsou 4 miligramy na kilogram Vaší váhy. Vždy se dívejte na dávkování u produktu, který kupujete. Pokud není uvedeno na obale, raději produkt nekupujte.


PŘÍKLAD: Na trhu jsem objevila kapky ze stévie s vanilkovou příchutí, na nichž mají uvedeno, že 1 kapka nahradí 1 kostku cukru, přičemž denně můžete sníst 5 kapek na 15 kg hmotnosti.

  • Pokud vážíte 75 kg, můžete za den sníst až 25 kapek daného sladidla/den.

  • Pokud Vaše dítě váží 15 kg, může sníst až 5 kapek sladidla za celý den.

Zdroj obrázku: rednewswire.com

SHRNUTÍ ČLÁNKU V BODECH

  • Stévie je 200 krát sladší než cukr. Vždy použijte pro slazení menší množství.

  • Sladidlo z extraktu stévie je nekalorické a slouží jako skvělý pomocník při hubnutí.

  • Stévie je hodí ke slazení nápojů či dezertů. Za vyšších teplot se nahořká pachuť stévie zvýrazní.

  • Konzumace produktů se stévií je bezpečná, a to jak pro diabetiky či těhotné ženy. Dbejte ale na dávkování a kupujte raději čistý extrakt (95% a více) namísto směsi s jinými druhy sladidel. Pokud užíváte léky, konzultujte raději konzumaci stévie se svým lékařem.

  • Konzumace stévie přispívá k nižší hladině cukru a cholesterolu v krvi. Pomáhá udržet delší dobu pocit sytosti po jídle.

  • Stévie je močopudná a může negativně ovlivnit Váš mikrobiom.

  • Nežádoucí účinky po konzumaci stévie nejsou příliš časté. Méně je však vždycky více! Kupujte produkt, který má na obale uvedené dávkování a doporučené množství nepřekračujte.

  • Je potřeba další výzkum pro použití celých listů stévie v potravinářství, čajových směsí či doma vypěstované stévie se však bát nemusíte. Konzumaci listů se ale raději vyhněte během těhotenství.

Jak si připravit domácí sirup ze stévie?

  1. rozmixujte na prášek hrst sušených listů stévie

  2. 1 čajovou lžičku prášku povařte ve 2 šálcích vody

  3. směs vařte alespoň 10 minut

  4. poté přeceďte směs přes plátýnko do vyvařené sklenice s pevným uzávěrem

  5. sirup skladujte v lednici


Zajímá Vás, jaké zdroje a studie byly pro tento článek použity? Napište mi na pernicovahk@gmail.com, ráda Vám je zašlu a zodpovím Vaše případné dotazy.


#potravinypodlupou #stevie #stevia #steviolglykosid

Odběr novinek

Spolupráce

58079817_444932129383523_587268863557632

Hledat na stránce

© Nutricelia.cz 2020

Vítejte!

...na mém webu věnovanému výživě, potravinám a zdravému životnímu stylu! Velká část mých článků je zaměřených na problematiku celiakie

a bezlepkové diety,

s níž mám letitou

osobní zkušenost.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now